• Anasayfa
  • Favorilere Ekle
  • Site Haritası
  • https://www.facebook.com/insanveislam.org/
  • https://plus.google.com/https://www.facebook.com/insanveislam.org//posts
  • https://twitter.com/insanuislam
                
MAKALELER
EĞİTİM ve SUNUM DOSYALARI
VAAZ ARŞİVİ KATEGORİLERİ

İçki ve Zararları

İÇKİ VE ZARARLARI

 

I. Konunun planı

 

A) İçkinin Kuran ve Hadislerde ifade edilmesi

B) Kuranda içkinin tedrici olarak yasaklanışı

C) Hadislerde içki maddeleri ve haramlığı

D) İçki, uyuşturucu ve diğer zararlı maddelerin alım satımının haramlığı

E) Alkol ve uyuşturucu vb. maddelerin insan vücudu üzerinde yaptığı etkiler

F) Alkolün ve zararlı alışkanlıkların neden olduğu sosyal ve ekonomik zararları

G) Alkol, uyuşturucu vb. zararlı madde bağımlılarının topluma kazandırılması

H) İçki, kumar, uyuşturucu ve fuhuş gibi zararlı alışkanlıklarla mücadele

J) Alkol ve zararlı alışkanlıklara karşı mücadelenin hedefleri

 

II. Konunun Açılımı ve İşlenişi

        

Konuya içki ve zararlı alışkanlıkların neler olduğu izah edilerek giriş yapılır. Konu ile ilgili ayet ve hadislere atıflarda bulunarak açıklanmaya çalışılır. Ayrıca Kur’anda ve hadislerde ifade edilen içki ile diğer sarhoş edici ve zarar verici alışkanlıklar kıyas edilerek zararlarından kaçınılmasına vurgu yapılır. Konunun işlenişi esnasında alkol ve diğer zararlı maddelerin sosyal, ekonomik ve insan bedeni üzerinde yaptığı tahribatlar üzerinde durulur. Vaazın son kısmında genel bir değerlendirme yapılarak, zararlı alışkanlıklara karşı alınması gereken tedbirlerden söz edilir.

 

III. Konunun Özet Sunumu

        

İçki Allah’ın yasak ettiği insanlar arasında kin ve düşmanlığın meydana gelmesine neden olan zararı bir alışkanlıktır. İçki ve uyuşturucu gibi zararlı alışkanlıklara mübtela olan insanların aile yapılarının dağılması, milletin geleceğinin tehlikeye düşmesi söz konusudur. Nice servetlerin yok olması ve bir çok suçların işlenmesinin nedeni bu tür zararlı alışkanlıklardır. Allah Kuranı kerimde insanlığın kurtuluşunun içki ve uyuşturucu gibi kötü alışkanlıklardan uzak kalmayla mümkün olacağına işaret etmiştir.

Zararlı alışkanlıkların başında bugün pek çok insanın içerisine düştüğü alkol, uyuşturucu, zina-fuhuş, tefecilik-faiz gibi şeyler gelmektedir. Kur’ân, bunları kötü, zararlı, haram, günah, pislik olarak nitelendirir. Bu davranışlar, tarih boyunca insan toplumlarında hep görünen şeylerdir. Yüce Kitabımız, bu sayılan kötülüklerin içerisinde boğulan insanları almış, onlarla ilgilenmiş, onları aydınlatmış, şuurlandırmış ve sonuçta temiz bir toplum hâline getirmiştir.

Yüce Yaratıcı (c.c.) genel olarak bizlere, tertemiz bir vücut, arınmış bir ruh, kirlenmemiş bir akıl ve beyin bahşetmiştir. Akıllı insan, zararlı alışkanlıklara düşen insanların düştükleri acıklı hâlleri görüp, aynı durumlara düşmeyen kimsedir. Zararlı alışkanlıklar, insanların çektikleri, katlanmak zorunda oldukları bir takım sıkıntılardan kaçıp kurtulmak için bir sığınma aracı olarak algılanmıştır. İnsan, çok olumsuz şartlarda, herkesin bozulduğu dönemlerde dahi kendi iradesi ile ahlâklı ve inanç bakımından tertemiz olabilir. Bunun için sağlıklı düşünen bir akıl sahibi, doğru bir bilgi donanımı, güçlü bir iç donanım ve sağlam bir kişilik sahibi olmak gereklidir. Ama en önemlisi, en olumsuz şartlarda bile olumlu bir insan olunabileceğine inanmak, bu bakımdan azim, çaba ve kararlılık göstermek gereklidir.
Kendimizi ve toplumun diğer fertlerini her türlü zararlı alışkanlıktan koruyabilmemiz için fertler olarak, arkadaş olarak, ailenin ve toplumun bir üyesi olarak yapmamız gereken pek çok şey vardır. Yalnızca kendimizin bu zararlı şeylerden uzak kalmasıyla yetinmemeli, elimizdeki tüm imkânları kullanarak insanlığı zararlı şeylerden korumaya gayret etmeliyiz.


IV. Konu İşlenirken Başvurulabilecek Bazı Ayetler

 

يَسَْلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ قُلْ فيهِمَا اِثْمٌ كَبيرٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَاِثْمُهُمَا[1] اَكْبَرُ مِنْ نَفْعِهِمَا

وَيَسَْلُونَكَ مَاذَا يُنْفِقُونَ قُلِ الْعَفْوَ كَذلِكَ يُبَيِّنُ اللّهُ لَكُمُ الْايَاتِ لَعَلَّكُمْ تَتَفَكَّرُونَ

 

Sana içkiyi ve kumarı sorarlar. De ki: “Onlarda hem büyük günah, hem de insanlar için (bazı zahiri) yararlar vardır. Ama günahları yararlarından büyüktür.” Yine sana Allah yolunda ne harcayacaklarını soruyorlar. De ki: “İhtiyaçtan arta kalanı.” Allah size âyetleri böyle açıklıyor ki düşünesiniz. [2]  

 

يَا اَيُّهَا الَّذينَ امَنُوا اِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالْاَنْصَابُ وَالْاَزْلَامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ

فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ

 

Ey iman edenler! (Aklı örten) içki (ve benzeri şeyler), kumar, dikili taşlar ve fal okları ancak, şeytan işi birer pisliktir. Onlardan kaçının ki kurtuluşa eresiniz[3]   

 

اِنَّمَا يُريدُ الشَّيْطَانُ اَنْ يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَاءَ فِى الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ وَيَصُدَّكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللّهِ وَعَنِ الصَّلوةِ فَهَلْ اَنْتُمْ مُنْتَهُونَ

 

Şeytan, içki ve kumarla, ancak aranıza düşmanlık ve kin sokmak; sizi Allah’ı anmaktan ve namazdan alıkoymak ister. Artık vazgeçiyor musunuz? [4]  

 

 

Konu ile ilgili faydalanabilecek diğer ayetler şunlardır:

 

En’am Sûresi, 6/14; İsrâ Sûresi, 17/26-27; Bakara Sûresi, 2/195;Nisâ Sûresi, 4/29); A’râf Sûresi, 7/157.

 

V. Konu İşlenirken Başvurulabilecek Bazı Hadisler

 

عن ابن عمر رَضِيَ اللّهُ عَنْهما قال: قال رَسُولُ اللّهِ: كُلُّ مُسْكِرٍ خَمْرٌ، وَكُلُّ مُسْكِرٍ حَرَامٌ، وَمَنْ شَرِبَ الخَمْرَ في الدُّنْيَا وَمَاتَ وَهُوَ يُدْمِنُهَا، لَمْ يَتُبْ مِنْهَا لَمْ يَشْرَبْهَا في الاخِرَةِ.

 

İbnu Ömer (radıyallâhu anhümâ) anlatıyor: "Resûlullah (aleyhissalâtu vesselâm) buyurdular ki: "Her sarhoş edici hamrdır. Ve her sarhoş edici haramdır. Kim dünyada hamr içer ve tevbe etmeden, onun tiryakisi olduğu halde, ölürse, ahirette şarab içemez."[5]

 

وعن أبى سعيد رَضِيَ اللّهُ عَنْه قال: قالَ رَسولُ اللّه: إنَّ اللّهَ تَعالى يُعَرِّضُ بِالْخَمْرِ فَمَنْ كَانَ عِنْدَهُ شَىْءٌ مِنْهَا فَلْيَبِعُهَا وَيَنْتَفِعُ بِهَا، فَمَا لَبِثْنَا إّ يَسيراً حَتَّى قالَ: إنَّ اللّهَ تَعالى حَرَّمَ الخَمْرَ فَمَنْ أدْرَكَتْهُ هذِهِ الايةُ وَعِنْدَهُ مِنْهَا شَىْءٌ فََ يَشْتَرِهَا وََ يَبِعْهَا وََ يَنْتَفِعْ بِهَا، فَاسْتَقْبَلَ النَّاسُ بِمَا عِنْدَهُمْ مِنْهَا طُرُقَ المَدِينَةِ فَسفَكُوهَا.

 

Ebû Saîd (radıyallâhu anh) anlatıyor: "Resûlullah (aleyhissalâtu vesselâm) buyurdular ki: "Allah Teâlâ Hazretleri, hamrı mevzubahis etmektedir. Muhtemelen onun hakkında bir emir indirecektir. Şu halde, kimin yanında hamr varsa, onu satsın ve ondan istifade etsin."Aradan çok geçmedi. Resûlullah (aleyhissalâtu vesselâm) şunu söyledi:

Aradan çok geçmedi. Resûlullah (aleyhissalâtu vesselâm) şunu söyledi:"Allah Teâlâ Hazretleri hamr'ı haram kılmıştır. Öyle ise, bu âyet kendisine ulaşan herkes, yanında hamr olduğu takdirde, onu ne satın alsın, ne satsın, ne de ondan istifade etsin."Bu emirden sonra halk, hamr olarak evinde ne varsa Medîne sokaklarına götürüp döktüler."[6]

 

وعن وائل بن حجر: أنَّ طَارِقَ بْنَ سُوَيْدٍ الْجُعْفِىَّ سَألَ النَّبِىّ  عَنِ التَّدَاوِى بِالْخَمْرِ؟ فَنَهَاهُ، إنَّهُ لَيْسَ بِدَواءٍ وَلكِنَّهُ دَاءٌ.

 

Vâil İbnuHucr (radıyallahu anh) anlatıyor: "Târık İbnu Süveyd el-Cu'fî (radıyallahu anh), Resulullah (aleyhissalâtu vesselâm)'a hamr (alkollüler) ile tedavi hususunda sordu. Aleyhissalâtu vesselâm onu bundan men etti ve:"Hayır! O, deva değil, derttir!" buyurdu. [7]

 

VI. Yararlanabilecek  Bazı Kaynaklar

 

Canan, İbrahim, Kutubu site muhtasarı, tercüme ve şerhi, Ankara, 1985,VIII

Kapaklıya, İ, Uyuşturucu ve gençlik, İstanbul, 1986

------------- Bilim ve Din Işığında  İçki ve Sigara, İstanbul, 1985                            

Kılıç, Ö, Alkol (Tıb ve İslam Gözüyle) , İzmir, 1965

ÖZYAZICI, Alparslan, Alkollü içkiler sigara ve diğerleri; Ankara, 1997

Yazar Nuri, Üç Büyük Bela: İçki-Uyuşturucu-Sigara, İstanbul, 1998, I, 18-65.

Salih Yaşar Özden,  uyuşturucu Madde Bağımlılığı, İstanbul, 1992.

Musa Tosun, Alkol ve Diğer Maddeler ile İlişkili Bozukluklar, İstanbul, 2000.

Ercan ESER

Kurul Uzmanı

 

[2] Bakara 2/ 219 .

[3] Mâide, 5/90 .

[4] Mâide, 2/ 91

[5] [Buhârî, Eşribe 4, VI, 242; Müslim, Eşribe 73, (2003), II, 158; Ebû Dâvud, Eşribe 5, (3679), IV, 8;.

[6] Müslim, Musâkât 67,. (1578), II, 205.

[7] Müslim, Eşribe 12, (1984), II, 1573; Ebu Dâvud, Tıbb 11, (3873), IV, 205; 



Aktif Ziyaretçi7
Bugün Toplam403
Toplam Ziyaret862701