• Anasayfa
  • Favorilere Ekle
  • Site Haritası
  • https://www.facebook.com/insanveislam.org/
  • https://twitter.com/insanuislam
     
MAKALELER
VAAZ ARŞİVİ
DİYANET FETVALARI

Hülle nedir? Dinen caiz midir?

Hülle nedir? Dinen caiz midir?

 

Üç talakla boşanan eşlerin tekrar evlenebilmeleri için boşanan kadının başka biriyle hilesiz, muvazaasız, sahih bir şekilde ve evlilik amacına uygun olarak evlenmesi ve zifafın gerçekleşmesi gerekir. Hz. Peygamber, ikinci eşiyle zifaf olmadan birinci eşiyle evlenmesinin helal olmadığını belirtmiştir (Buhârî, Talâk, 4; Ebû Dâvûd, Talâk, 49). Kadının yaptığı bu yeni evlilik, kocasının ölümü, hilesiz ve muvazaasız bir boşanma ile sona ererse kadın eski kocasıyla evlenebilecektir. Zira Kur’an-ı Kerim’de şöyle buyurulmuştur: “Boşama iki defadır. Bundan sonrası ya iyilikle tutmak ya da güzellikle salıvermektir. (... ) Eğer tekrar (üçüncü defa) boşarsa, ondan sonra kadın bir başka erkekle evlenmedikçe onunla evlenmesi kendisine helâl olmaz. Eğer bu kişi de onu boşarsa ve her ikisi de Allah’ın sınırlarını muhafaza edeceklerine inandıkları takdirde, yeniden evlenmelerinde sakınca yoktur. Bunlar Allah’ın sınırlarıdır. Allah bunları bilmek, öğrenmek isteyenler için açıklar.” (Bakara, 2/229, 230).

 

Böyle bir durumda kadının önceki eşiyle evlenebilmesini sağlayan işleme tahlîl veya tahlîl-i şer’î denmektedir. Doğrusu bu iken halk arasında hülle adıyla anılan ve üç talakla boşanan bir kadının ayrıldığı kocasına dönebilmesi amacıyla bir başka erkekle, bir gecelik birliktelikten sonra boşaması şartıyla anlaşmalı olarak yapılan hileli bir evlenme şekli ihdas edilmiştir. Böyle bir evlenme çeşidinin dinde asla bir yeri yoktur.

 

Bu hileli evlilik, İslâmın ilkelerine, kadının hakkını ve itibarını korumak amacıyla boşamanın üç ile sınırlandırılmasına ters düşmektedir. Bu yüzden Hz. Peygamber, hülle yapan ve yaptıran erkeği Allah’ın lânetine uğramış kişiler olarak ilan etmiş (Ebû Dâvûd, Nikah, 15; İbn Mâce, Nikah, 33), hülle yapan erkeği kiralık teke olarak aşağılamıştır (İbn Mâce, Nikah, 33). Ashab-ı kiram da hüllenin helal olmadığını belirtmiştir. İslâm âlimleri, hülle şartıyla yapılan evliliğin haram olduğunu kabul etmişlerdir.

Aktif Ziyaretçi12
Bugün Toplam252
Toplam Ziyaret2490859
EĞİTİM SUNUMLARI