• Anasayfa
  • Favorilere Ekle
  • Site Haritası
  • https://www.facebook.com/insanveislam.org/
  • https://twitter.com/insanuislam
  
MAKALELER
EĞİTİM SUNUMLARI
VAAZ ARŞİVİ
DİYANET FETVALARI

Fuhuş ve Zina

FUHUŞ  VE ZİNA*

 

I. Konunun Plânı

A-Fuhuş  ve Zina Kavramları aralarındaki Fark

B-Kur’an ve Hadislerde Fuhuş ve Zina             

C- Fuhşun Ferdi, Ailevi  ve Toplumsal Zararları

D- Fuhşu Önlemek İçin Yapılması Gerekenler

1-Gençlerin Evliliğe Teşvik edilmesi

2-Aile Sadakati, Sağlıklı Toplumun Güvencesidir.

3-Cinsel Arzular Karşısında Nefse Sahip Çıkmak.

             

II) Konunun Açılımı ve İşlenişi

Fuhuş kelimesinin  sözlüklerde,  aşırı derecede çirkin söz ve davranış, büyük günah, edep ve ahlâka aykırı olup dinen yasaklanan her türlü kötülük ve çirkinlik anlamında kullanıldığı ve  Kur'ân-ı Kerîm'de ise kelimenin yukarıdaki anlamları yanında, kinaye yoluyla zina, livâta, sevicilik gibi her toplumda yüz kızartıcı suç ve çirkinlik olarak kabul edilen iffetsizlikler kastedildiği ifade edilir. Zina; aralarında meşrû bir evlilik olmayan, nikâh bağı bulunmayan kimselerin cinsî münasebette bulunmalarına denir.  Kuran’ı  Kerimde  ve Hadislerde zina konusuna değinilir. Ayet ve hadislerle iffetsizlik ve hayasızlık olarak vurgulanan zinanın, aile sadakatine darbe vurduğu, boşanmaların nedeni olduğu ve boşanmalar neticesi sorunlu çocukların topluma yük edildiği ve toplumsal ahlakın çözülmesini beraberinde getirdiği ve bu sorunu çözmek için bireylerin nefislerine sahip çıkmalarının,  özellikle gençlerin evlendirilmelerini teşvik etmek ve onlara  maddi ve manevi destekte bulunmanın sevap getirici salih ameller kapsamında  olduğu ifade edilir. Zinanın önlenmesi konusunda fert, toplum ve yetkililere düşen sorumluluklar vurgulanarak vaaza son verilir.  

 

III) Konunun Özet Sunumu

 

İslãm'ın temel amaçlarından  biri de nesillerin korunması, sağlıklı bir toplum yapısının oluşturulmasıdır. Toplumların çekirdeğini aile teşkil eder. Sağlıklı nesiller bu yuvada yetişir. Çocuk fıtrî gelişmesini de ahlâk ve terbiyesini de önce buradan alır. İnsan sevgisinin kaynağı da ailedir. Bu yuva için en büyük tehlike ise zina ve fuhuştur. Zina ve fuhuş önce ailenin teşkilini engeller, ve kurulmuş olan ailenin ise dağılmasına ve perişan olmasına sebep olur.

 Bu bakımdan dinimiz İslam,  fuhuş ve fuhşa götüren bütün davranışları ve evlilik dışı cinsel ilişki anlamına gelen zinayı kesin olarak yasaklamış, hatta  zinaya yaklaştıran tutumları da  haram kılmış  (İsrå 17/32);  ve  bu bağlamda Mümin erkek ve kadınların gözlerini haramdan sakınmaları (en-Nûr 24/ 30-31 ), kadınların cinsel mesaj veren tavırlardan, giyim tarzlarından kaçınmaları emredilmiş; (Nur 24/ 31 ) mahrem olmayan kadın ve erkeklerin birbirlerine dokunmaktan ve şehevî arzuları kabartan söz ve davranışlarda bulunmaktan sakınmalarını istenmiştir.

Özellikle gençlerin evlenmeleri, evlenme imkanı olmayanların ise, oruç tutarak nefislerine sahip çıkmaları, cinsi arzularını evlik ortamına ertelemelerinin ruh ve beden sağlıkları açısından oldukça önemlidir. Ayrıca topluma da gençlerin evlendirilmesi  noktasında büyük sorumluklar  düşmektedir. Günümüzde evlilik dışı ilişki yolu ile bir çok  cinsel yolla buluşan hastalıklar buluşmaktadır. Bu durum  İslâm'ın fuhşu önlemek için getirdiği hukuki ve ahlâkî tedbirlerin önemini ortaya koymaktadır. Fuhşun çirkinliği sadece sebep olduğu zührevî hastalıklarla sınırlı değildir. Cinsiyet ahlâkı bakımından fuhuş ruhî sapıklıklara ve kadın kişiliğinin en önemli unsuru olan iffetin kaybolmasına sebep olur. İffetin kaybolması kişinin cemiyet içinde şeref ve itibarını kaybetmesine, bu yüzden de başka ahlâkï kusurlan yapabilecek hale gelmesine yol açar

 

Aynıca evli oldukları halde zinaya sapanlar, aile birliğine ve sadakatine büyük darbe vurmaktadırlar. Boşanmalar genellikle zina sebebiyle olmaktadır. Boşanma neticesinde de özelikle çocuklar büyük bir boşluk ve sahipsizlikle karşı karşıya kalmakta ve suça itilmeleri kolaylaşmaktadır.  Fuhşa karşı ahlåk terbiyesi, güçlü aile yapısı, toplumsal kontrol mekanizmaları canlı tutulmalı ve gençlere yönelik olarak yapılan  cinsel özgürlük propagandaları  ve cinselliği sömüren yayınlar konusunda  hukuki ve sosyal önlemler alınmalıdır.

 

 

IV) Konu İşlenirken Başvurulabilecek Bazı Ayetler

 

 

وَلاَ تَقْرَبُواْ الزِّنَى إِنَّهُ كَانَ فَاحِشَةً وَسَاءسَبِيلاً

"Zinaya yaklaşmayın, çünkü zina son derece çirkin bir iştir ve çok kötü bir yoldur." [1]

 

وَلْيَسْتَعْفِفِ الَّذِينَ لاَ يَجِدُونَ نِكَاحًا حَتَّى يُغْنِيَهُمْ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ

 

"Evlenmeye güçleri yetmeyenler, Allah kendilerini lütfuyla zengin edinceye kadar iffetlerini korusunlar…" [2]

 

Diğer Ayetler için bkz:  Nur, 24/32; .Mu’minun,23/5; Furkan, 25/68; Mumtehine, 60/12; Mearic, 70/12.

 

V) Konu İşlenirken Başvurulabilecek Bazı Hadisler

 

 

 

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ـ صلى الله عليه وسلم ـ ‏"‏ يَا مَعْشَرَ الشَّبَابِ مَنِ اسْتَطَاعَ مِنْكُمُ الْبَاءَةَ فَلْيَتَزَوَّجْ فَإِنَّهُ أَغَضُّ لِلْبَصَرِ وَأَحْصَنُ لِلْفَرْجِ وَمَنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَعَلَيْهِ بِالصَّوْمِ فَإِنَّهُ لَهُ وِجَاءٌ ‏"‏

 

 “Ey gençler! Sizden  evliliğe gücü yeten evlensin. Çünkü evlilik gözü harama bakmaktan korur, tenasül uzvunu zinadan alıkoyar. Evlenmeye gücü yetmeyen kimseye oruç tutmasını tavsiye ederim. Çünkü orucun şehveti kıran bir gücü / özelliği vardır. [3]

 

 

 

 

 

 

فَإِنَّ الْحَيَاءَ مِنَ الإِيمَان

 

 “Haya imandan bir şubedir” [4]

 

 

قَالَ النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم ‏"‏ إِنَّ مِمَّا أَدْرَكَ النَّاسُ مِنْ كَلاَمِ النُّبُوَّةِ الأُولَى إِذَا لَمْ تَسْتَحِي فَاصْنَعْ مَا شِئْتَ ‏"‏‏.‏

 

“Utanmazsan istediğini yap sözü insanların  ilk peygamberlerden beri duyduğu sözlerdendir” [5]

 

وَلَيْسَ أَحَدٌ أَغْيَرَ مِنَ اللَّهِ مِنْ أَجْلِ ذَلِكَ حَرَّمَ الْفَوَاحِشَ

"Mü'minleri Allah Teâlâ'dan daha çok fenalıklardan koruyan kimse yoktur. Bunun için Allah Teâlâ açık kapalı fuhşiyati (zinayı) haram kılmıştır.[6]

‏ لاَ يَزْنِي الزَّانِي حِينَ يَزْنِي وَهْوَ مُؤْمِنٌ،

Zina eden kişi zina ettiği sıra (tam ve olgun bir) mü'min olduğu halde zina etmez." [7]

 

 

عَنْ عَبْدِ اللَّهِ ـ رضى الله عنه ـ قَالَ سَأَلْتُ ـ أَوْ سُئِلَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم ـ أَىُّ الذَّنْبِ عِنْدَ اللَّهِ أَكْبَرُ قَالَ ‏"‏ أَنْ تَجْعَلَ لِلَّهِ نِدًّا وَهْوَ خَلَقَكَ ‏"‏‏.‏ قُلْتُ ثُمَّ أَىٌّ قَالَ ‏"‏ ثُمَّ أَنْ تَقْتُلَ وَلَدَكَ خَشْيَةَ أَنْ يَطْعَمَ مَعَكَ‏"‏‏.‏ قُلْتُ ثُمَّ أَىٌّ قَالَ ‏"‏ أَنْ تُزَانِيَ بِحَلِيلَةِ جَارِكَ ‏"‏‏

İbnu Mes'ud radıyallahu anh anlatıyor: "Dedim ki: "Ey Allah'ın Resûlü! Allah nezdinde en büyük günah hangisidir?"

"Seni yaratmış olan Allah'a eş koşmandır!" buyurdular.

"Sonra hangisidir?" dedim.

"Seninle birlikte yiyecek diye, evladını öldürmendir!" buyurdular. Ben yine:

"Sonra hangisidir?" dedim.

"Komşunun helalliği ile zina etmendir!" buyurdular."[8]

 

 

 

 

VII) Yararlanılabilecek Bazı Kaynaklar

 

 Türkçe Tercüme ve Şerhi: Riyazü’s-Salihîn Peygamber Efendimizden Hayat Ölçüleri, Hazırlayanlar. Prof.Dr. M.Yaşar Kandemir, Prof. Dr. İsmail L. Çakan, Doç Dr. Raşit Küçük, Erkam Yayınları, İstanbul 1997.

 

Lütfi Şentürk, İslam Dininde Haramlar ve Büyük Günahlar, DİB yayınları Ankara 1998.

 

Hamid b. Muhammed b. Hamid Muslih (terc. İsmail Kaya), Günahların Fert ve Toplumlara Zararları

 

Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi, “Fuhuş ” Md.



*  Bu vaaz projesi Kurul Uzmanı  Abdurrahman Akbaş tarafından hazırlanmıştır.

[1] İsrâ, 17/32.

[2] Nur, 24/33.

[3] İbn Mâce, Nikâh, 1. I, 592. No: 1945.

[4] Buhârî, İman, 16, C.1/11.

[5] Buhârî, Edeb, 78. VII, 100. 

[6] Buhari, Nikâh, 107, VI/106

[7]Buhari, Eşnibe, 1,VI/241

 

[8] Buhâri, Tefsir, Bakara 3, Furkân 3, V/148

Aktif Ziyaretçi17
Bugün Toplam2508
Toplam Ziyaret1645597